BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

måndag 21 december 2009

Det spanska språket

Till en person som är lika nyfiken som jag :D det gillar vi.

Angående "jajaja". I början när Boli skrev det i sms fattade jag ingenting, vad då ja ja ja?
Men det är deras sätt att skriva "haha" eftersom H:n är stumma i spanskan så skulle "haha" läsas
"a a a".

Jag kan tyvärr väldigt lite spanska, men jag lär mig bit för bit.
Jag pratar franska och det blir väldigt förvirrat när man ska ställa om till spanska.
När det är som värst och man är trött i huvudet kan det bli meningar som innehåller spanska, svenska, engelska och franska ;) eller när jag är upprörd, då blir det svenska per automatik.

Jag blir nog i Peru ca 4 veckor, eftersom jag pluggar distans så fungerar ju det.

En annan sak som är ganska rolig att i Peru säger man hela tiden "Puta madre", direkt översatt betyder det "hor-mamma", men för dom är det ungefär likvärdigt med "Skitbra!"
Så en gång när Boli hade betalt godiset vi köpt i en affär och fått allt nedpackad i en påse säger han:
"Puta madre maestro" som ju direkt översatt skulle bli "Hor-mamma, min herre"
Likadant om en maträtt är väldigt god, så låter det:
"Hijo de puta" = horunge.

Och Peru är ett strikt katolskt land, hycklare! ;)

0 kommentarer:

Labels