BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

söndag 27 december 2009

Abort i Peru

I Peru är det förbjudet med abort så länge inte barnet eller mammans liv svävar i fara.
Det betyder alltså att om en ung flicka blir våldtagen och gravid måste hon behålla det.

När jag var i Peru frågade jag min killes kompisar hur de såg på saken, och de var kluvna i frågan.
De tyckte å ena sidan att kvinnan borde få göra det, men å andra sidan ser dom på det ofödda barnets liv på ett helt annat sätt än i Sverige.
Ett 6-veckor gammalt foster är i mångas ögon här bara en cellklump, medan de anser att det redan är ett liv.

Inget av synsätten är fel enligt mig. Däremot tycker jag det är fruktansvärt att ett barn, tillika våldtäktsoffer ska tvingas bära och föda ett barn.

Man kan ju adoptera bort barnet
Ja visst kan man det, men det är inget man gör utan vidare. Hur lätt är det att släppa ifrån sig en nyfödd bebis som man burit på och dessutom alltid behöva påminnas om barnet innan t ex mjölken i brösten är borta och alltid undra och våndas över hur barnet mår?

Men å andra sidan är Peru mycket präglat av katolicismen, på gott och ont.
Jag tycker inget är rätt eller fel, killarna där har en mycket mer sund syn på skydd, de flesta tar själva ansvaret för att kondomen ska på och på frågan om vad de skulle göra om de gjorde en tjej gravid svarade de:
"Jag hade helst velat att hon behöll det" det har jag inte hört från många svenska killar.

0 kommentarer:

Labels