BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

torsdag 7 januari 2010

Ridning och kyla

Imorgon ska jag ut och rida igen.
Jag har väldiga problem med hästkraken som helt enkelt vägrar gå framåt med mig när vi rider själva.
Läste någonstans att det beror på att den inte litar på en som flockledare och att dom försöker testa en, vilket jag förstår, jag är ganska mesig på hästryggen, men å andra sidan var det nu fem år sedan jag gick på ridskola, så jag är hyfsat ringrostig.

Biljetten till Peru är inte bokad ännu, det är något strul med kreditkortet osv, men nästa vecka räknar vi med att den är det.
Igår satt jag och läste på om Peru's ursprungsreligion som tyvärr är ganska utdöd pga att spanjorerna med våld och hot tvingade på befolkningen kristendomen (ungefär samma metod som användes världen över när de ville att folk skulle bli kristna)

Här är den ursprungliga religionen;

Religionen i Inkariket var därför inte helt lika i olika landsändar. Men en grundläggande uppfattning om världen var gemensam. Världen indelades i tre zoner:

  • Janan Pacha var himmelriket, där bodde rymdens gudar Solen, Månen, Stjärnorna. Förbindelserna mellan människorna och himmelsens gudar gick via Inkan som var Solens son.
  • Kay Pacha var bebodd av människorna, djuren, växterna och jordens gudar.
  • Ukju Pacha innebar underjorden. Där bodde de döda. Viss förbindelse fanns mellan människorna och de döda och den skedde genom jordens olika källor, sjöar, grottor och liknande.

På quechua betyder pacha på en och samma gång "tid" och "rymd".

Saxat från wikipedia.

Dessutom ska jag försöka lära mig att räkna till tio på quechua, indianspråket, skulle gärna vilja lära mig det!

0 kommentarer:

Labels