BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

måndag 15 mars 2010

Tar jag droger?

Jag har insett att jag ofta skriver om hur speedad jag är här, utan att förklara varför.
Det kanske låter som att jag drar en lina varje morgon men så är inte fallet.

Jag lider somsagt av ADD, som ADHD fast utan hyperaktiviteten, istället är folk med ADD ständigt trötta, håglösa och ibland i det närmaste apatiska.
För det tar jag medicin, som innehåller en mikrodel amfetaminliknande ämne för att kompensera upp det dopamin som fattas i min hjärna.

När man tar medicinen får man en liten kick på morgonen, åtminstone om hjärnan är ovan vid att få en extra halt dopamin, detta försvinner emellertid då man vant sig vid medicinen men om man av någon anledning inte kan ta medicinen ett par dagar pga den är slut etc får man kicken igen.

Under min energiska fas, dvs morgonen är då jag får allt viktigt gjort såsom skolarbete etc, framåt kvällen när dopaminet ebbar ut blir jag trött igen.

Tar jag droger?
Ja det kan man väl säga, fast för mig där dopaminet fattas blir det ingen drog, utan jag höjs upp till normalnivån där alla andra människor befinner sig.
Men skulle en frisk person peta i sig av min medicin skulle det klassas som en drog.

Allting är relativt.

0 kommentarer:

Labels