BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

onsdag 3 mars 2010

Kulturella skillnader

Vi hade en mysig te och backor kväll idag igen, tillsammans med samma personer som igår.
Bolis pappa och bror påstår att dom dricker kaffe, men jag skulle mer kalla det mjölk med en nypa kaffepulver i ;) det går inte ens att se att de har haft i kaffe och jag tvivlar på att det smakar så värst mycket, haha.

Jag har lovat att jag ska ta med mer renkött nästa gång jag kommer hit, dom älskade det! Allt i korgen som vi gav är uppätet nu, vilket jag gillar.
Nästa gång ska jag också ta med mig ett megalager med lakrits.

Jag har börjat förstå mer och mer att mitt och Bolis förhållande är ganska ovanligt om man ser till den peruanska kulturen.
För att ta ett par exempel, jag tänker dock inte nämna några namn.

Ett par, båda 23 år gamla, har varit ihop i ca 4 år och tjejen har ännu inte sovit över hos killen, en enda gång!
En släkting till Boli bodde hos sin mamma tills hon var runt 30 och gifte sig. Och gissa vart dom flyttade? I samma byggnad som hennes mamma!
Ett par måste smyga med att dom är tillsammans, de är också runt 23, för att föräldrarna till tjejen är väldigt konservativa.

Som svensk förstår jag absolut inte varför det är så. Dessa nämnda är dessutom väldigt moderna och ganska rika personer.

Jag älskar min mamma, men jag vet inte om jag skulle vilja ha hela min släkt i samma hus som jag själv bor i, det skulle kännas som man inte hade något privatliv alls.

Bolis pappa är one of a kind och bryr sig inte särskilt mycket om vad andra tycker. Men i allmänhet har släkten ganska mycket att säga till om verkar det som.

Det är intressant med kulturella skillnader.
En annan sak som är ganska märklig är att många här är "religiösa" och har sina hem fulla med bilder på Jesus, men de lever inte alls särskilt kristet.
Det kanske bara är en ytlig grej "bara därför att", jag vet inte.

Nu ska jag ut och pussa på min karl, jag måste passa på eftersom vi inte har så mycket tid kvar tillsammans.

0 kommentarer:

Labels